- label Novinky z IT a kyberbezpečnosti
- remove_red_eye 215 zobrazení
V posledních několika letech jsme sledovali, jak se kulturní a společenská hnutí, která vznikají a získávají na síle v kyberprostoru, mohou přelévat do skutečného světa, což má pro organizace skutečné důsledky.
Pandemie tento proces urychlila poté, co výluky po celém světě rozbily osobní sociální aktivity a prudce vzrostl čas strávený před obrazovkou a vytvořily tak podmanivé publikum miliard lidí pro online influencery.
Rozpočty na digitální reklamu nyní dosahují historicky nejvyšších hodnot a překonávají tradiční kanály. Každý den se vytvářejí nové aplikace a algoritmy pro hyper-personalizaci a cílení obsahu. Platformy sociálních médií se staly ještě vlivnějšími, i když lidé začali být chytřejší ohledně jejich používání a skeptičtější ohledně informací, které tam sdílejí.
Stíráme hranice mezi fyzickým a digitálním světem a efekty se dnes objevují nějakým překvapivým způsobem. Začátkem tohoto roku se kritická masa retailových investorů zaměřila na příliš krátkou zásobu GameStopu, který byl před deseti lety v obchodech všude. Skupina se dala dohromady prostřednictvím služby sociálních médií Reddit v podskupině s názvem WallStreetBets.
Hnutí se změnilo v ekonomické a kulturní šílenství. Akcie v jednom bodě prudce stouply z 20 na téměř 500 dolarů. Hlavní hedgeové fondy s medvědí pozicí (krátký prodej) zaznamenaly ztráty v miliardách. Společnosti zabývající se maloobchodními investicemi podnikly úžasný krok a omezily obchodování s akciemi.
Podskupina WallStreetBets se od té doby zvětšila z 2 milionů na téměř 10 milionů členů - ta se v podstatě stala crowdsourcovaným hedge fondem s potenciálně miliardovými vlastními aktivy.
Představení GameStop začalo jen několik týdnů poté, co na americký Kapitol vtrhly tisíce výtržníků, kteří použili aplikace jako Twitter, Parler a Facebook k budování dynamiky, organizaci a koordinaci svých aktivit.
V roce 2021 jsme zatím byli svědky masivních převodů bohatství, politického divadla s důsledky měnících život a online aktivismu, který se šířil do ulic po celém světě.
Poprvé jsem se dozvěděl o síle crowdsourcingu a online vlivu na konci devadesátých let, kdy srílanská organizace Tamil Tigers využila sílu webu ke koordinaci fyzického útoku v reálném světě proti webům vlastněným srílanskou vládou. Ve stanovený čas se všichni členové a příznivci skupiny z celého světa přihlásili na konkrétní stránky a rozbili je.
Toto vyzbrojování internetu bylo v té době průlomové a v rané instanci toho, co by se v příštích desetiletích stalo opakujícím se tématem kybernetických útoků.
V bezpečnostním průmyslu obvykle hovoříme o šíření aplikací jako o rozšiřující se technologické stopě, na kterou lze cílit kybernetické útoky. Abychom však skutečně zajistili organizaci v tomto prostředí, musíme nad tím přemýšlet.
Bylo by těžké přeceňovat masivní vliv, který dnes vládne prostřednictvím stále se rozšiřujícího počtu sociálních platforem. Tyto služby poskytují komukoli možnost vybudovat si obrovské publikum, někdy i přes noc. Bratr jednoho televizního vědce nedávno získal na Twitteru téměř půl milionu sledujících po nezapomenutelném tweetu. Více než 1,2 milionu lidí sleduje dceru bývalého pobočníka Bílého domu na TikToku.
Když máte takový druh davu a aplikaci, která vám umožní mluvit s každým najednou, můžete to rychle vyzbrojit. Čím větší je obecenstvo a čím větší je dosah influencera, tím rychleji se tyto věci mohou stát a tím dramatičtější může být riziko. A pokud lze cílit na mnohamiliardové zajišťovací fondy - na společnosti, jejichž celý obchodní model je postaven na výpočtu rizik - pak může být cílem kdokoli.
Tato myšlenka neviditelných rizik způsobených online vlivem bude stále kritičtější, protože reklamní průmysl se stane hyper-personalizovaným a mnohem sofistikovanějším ve využívání dat. Infrastruktura pro tento pohyb je postavena na HTTP: trackery, cookies, doporučení.
S tím, jak se přesouvá více služeb a aktiv do online prostředí - protože více věcí je založeno na systému SaaS (software as a Service) - vytvoří naše hybridní životy překvapivé mezery v reálném světě, které mohou mít důsledky pro jednotlivce, organizace a instituce.
A když se na vás vliv v této nové ekonomice aplikací může zaměřit konkrétně, s hlubokou znalostí toho, kdo jste, uvidíme více těchto crowdsourcovaných hnutí a nových typů útoků a podvodů, které jdou daleko za kliky a přihlašovací údaje.
Autor původního článku: Preston Hogue
Překlad: Ondřej Strachota