- label Novinky z IT a kyberbezpečnosti
- remove_red_eye 219 zobrazení
Walmart Inc., jeden z největších světových maloobchodníků, byl ve středu terčem podvodu zaměřeného na manipulaci s cenou Litecoinu, kryptoměny peer-to-peer a open-source softwarového projektu.
Falešná tisková zpráva vydaná společností GlobeNewswire tvrdila, že Walmart oznámil významné partnerství se společností Litecoin. Tato zpráva způsobila, že se litecoin prudce zvýšil a rychle tankoval poté, co byly zprávy odhaleny jako podvod. Podle některých zpráv se litecoin (LTC-USD) vyšplhal na 25% za méně než půl hodiny, čímž se LTC zvýšil ze 174 $ na „relační maximum 232 USD“.
"Pokud jde o litecoin, tisková zpráva není skutečná," uvedl zástupce společnosti Walmart v prohlášení.
Falešné oznámení zachytily různé mezinárodní zpravodajské organizace. Mnoho lidí však v tiskové zprávě rychle poukázalo na nesrovnalosti a všimlo si, jak falešné zprávy, které kolovaly celé dopoledne, ukazují, jak důležité je provést důkladný výzkum, než se vrhneme na zcela vymyšlené zprávy, které jsou prezentovány jako faktické.
Společnost GlobeNewswire v prohlášení „doporučila novinářům a dalším čtenářům ignorovat tiskovou zprávu“ a nevysvětlila, jak a proč byla falešná tisková zpráva vydána.
Podvodníci v poslední době používají sociální média a aplikace pro zasílání zpráv jako kontaktní metodu pro investiční podvody. Očekává se, že tento trend bude pokračovat, říkají odborníci. Průzkum, který provedl The Motley Fool, například zjistil, že v roce 2020 bylo vládě nahlášeno téměř 26 500 krypto podvodů, jejichž celková ztráta činila 419 milionů USD, přičemž letošní rok bude tyto hodnoty překonávat. Jen v prvním čtvrtletí roku 2021 bylo Federální obchodní komisi hlášeno více než 14 000 investičních podvodů se ztrátou 215 milionů USD.
Ačkoli vytváření a šíření nepřesných informací není zcela novou taktikou, rostoucí frekvence a dosah falešných zpráv, dezinformací a dezinformací na sociálních médiích může mít na podniky zničující dopad, jehož důsledky zahrnují poškození dobrého jména v důsledku významné finanční ztráty nebo dokonce vytvoření nepřiměřeného očekávání zákazníků.
Karl Steinkamp, ředitel divize PCI Product and Quality Assurance, Coalfire, vysvětluje: „To, co jsme dnes viděli s falešným zpravodajským příspěvkem společnosti GlobeNewswire (a širokopásmovým zpravodajským médiem, které vyskočilo na palubu) po počátečním řetězci velkých twitterových příspěvků o Walmartu přijetí altcoinu, litecoinu, pro nákupy kryptoaktiv není pro kryptoměny jedinečné. Vzhledem k rychlosti distribuce zpráv mohou být sociální média dvousečným mečem. Pokud se provádí správně a s dobrými úmysly, slouží jako účinné médium, které pomáhá zemím, vládám, podnikům a jejich zákazníkům přijímat lepší rozhodnutí včas. Je -li to provedeno se špatným nebo zlomyslným úmyslem, slouží to pouze k podpoře programu těch, kteří šíří tento typ „novinek“, které mohou zahrnovat „pump and dump“, propagaci malwaru a/nebo schémata politických zpráv. Ti jednotlivci, kteří provedli tento zpravodajský a propagační program, pravděpodobně vydělali 70% návratnost asi za 20 minut. Po zveřejnění informací a ověření, že jsou nepravdivé, mnozí v sociálních médiích rychle označili za nepravdivé. Sdělovací prostředky a ti na sociálních médiích stále musí udělat svou náležitou péči a ověřit si informace, než je slepě přijmou jako fakt a zveřejní je.“
Nová recenzovaná studie výzkumníků z New York University a Université Grenoble Alpes ve Francii ukáže, že dezinformacím se na Facebooku dostalo šestkrát více angažovanosti než skutečným zprávám. Erich Kron, obhájce povědomí o bezpečnosti, KnowBe4, říká, že litecoinový podvod ukazuje sílu falešných zpráv a dezinformací na sociálních médiích a jak utváří náš svět.
Kron říká: „I když byl tento podvod účinný, nebyl technicky vůbec obtížný a mohl by ho dosáhnout každý, kdo má připojení k internetu a hodinu nebo dvě volného času. Spoofing domény, postup vytváření domény dvojího vzhledu, jako tomu bylo v tomto případě, je velmi účinný nástroj, jak přimět neopatrné lidi, aby uvěřili, že něco pochází z legitimního zdroje, i když ve skutečnosti to je velmi daleko od pravdy. Tato technika se široce používá v e-mailových phishingových kampaních, aby potenciální oběť důvěřovala zprávě, vzdala se citlivých informací nebo klikla na škodlivé odkazy nebo dokumenty.“
Bohužel, dodává Kron, registrátoři internetových domén obecně tyto typy domén nehlídají, takže za méně než 20 dolarů a asi 30 minut si špatný herec může založit internetovou doménu a mít web hostovaný a připravený k podvodu. Kron říká: „Stejně jako v phishingových kampaních bude vzdělávání o tom, jak rozpoznat legitimní domény v davu padělků, dlouhou cestou k tomu, aby lidé nespadali do podvodů, jako je tento. Pokud máte pochybnosti, přejdete přímo na webovou stránku legitimní značky nebo na účet sociálních médií, což obvykle tento typ podvodu velmi rychle osvětlí.“
Autor původního článku: Maria Henriquez
Překlad: Ondřej Strachota